Pàgina d'inici > Informàtica > iCloud : Apple també s’enfila al núvol

iCloud : Apple també s’enfila al núvol

Ahir el senyor de la poma mossegada (Steve Jobs) anunciava a la conferència de desenvolupadors d’Apple 2011 el nou servei iCloud , que previsiblement entrarà en funcionament a partir d’aquesta tardor juntament amb la nova versió del seu sistema iOS 5.

La idea de iCloud (i que ja fa temps que està sobre la taula) és utilitzar el núvol per tal d’allotjar-hi tots els continguts digitals que l’usuari desitja conservar de forma permanent, rellevant així la funció dels tradicionals medis físics (tals com discs, CDs o memòries), i obrint d’aquesta manera tot un conjunt molt interessant de noves possibilitats. Aquesta decisió doncs, marca un important punt d’inflexió sobre la filosofia amb que la companyia haurà d’orientar el funcionament del software en un futur immediat, ja que la idea vincula tot el que refereix a l’accés i gestió de continguts, i per tant, fixa el centre sobre el que hauran de girar tots els demés serveis. Amb aquest servei doncs, Apple aspira a introduir-se definitivament en la idea d’utilitzar el núvol com a nexe comú i punt de trobada entre l’usuari i les seves dades. Enhorabona, ja era hora.

El sistema permet allotjar des de contactes, calendaris, mails (a semblança del que ja ofereix google), fotografies, aplicacions, llibres digitals, o documents en qualsevol format (tal com si d’un dropbox parléssim). Especial atenció requereix el tema de la música, que vinculat al famós iTunes, queda en primera plana del servei, oferint la possibilitat de mantenir tota la nostra biblioteca musical a la xarxa, i per tant, assegura una sincronització ideal amb tots els dispositius des d’on reproduir-la. D’aquesta manera, quan un usuari maquero compra una cançó a través del iTunes, aquesta s’allotja directament a iCloud, i per tant la pot reproduir des del PC, el iPod, el iPad, el iPet, iPut, o qualsevol altre, resolent d’aquesta manera l’històric problema de la sincronització entre dispositius. No obstant, el servei té certes limitacions, ja que per poder ubicar la nostra música cal que iTunes la reconegui, cosa que pot ser un problema en alguns casos, però en general no hauria de suposar cap gran impediment. A més, en el cas de voler allotjar la música ubicada en algun altre medi, s’ofereix l’eina iTunes Match, que permet escanejar-la, trobar-ne la seva referència dins de la biblioteca del  iTunes, i vincular-la a la nostre compte de iCloud (aixó sí, per un mòdic preu d’una quota anual de $25).

En la meva opinió, crec que Apple ha encertat de nou quina és la tendència del mercat. La idea no és innovadora en el sector, ja que es poden trobar molts serveis que funcionen seguint aquesta filosofia (amb Google al capdavant), però és destacablement important el fet de que una icona del mercat com és la companyia de la poma prengui el rumb en aquesta direcció, deixant encara més evident el fet de que aquesta és la millor fórmula per organitzar de forma fàcil, accessible, sincronitzada i segura els continguts digitals dels usuaris.

De fet, ja fa algun temps que vaig parlar aquí sobre el tema de desplaçar tots els continguts del usuari al núvol, i com aquest seria l’inevitable futur cap on es dirigeix l’actual societat 2.0. Sembla doncs, que les meves previsions no van tant desencaminades com alguns volien assegurar, i que en poc temps podrem veure com els disc durs, memòries externes, CDs i DVDs passen a convertir-se en estimats companys de museu dels entranyables flopys, cassetes o targetes perforades.

Com a punt negatiu però, m’agradaria destacar (a banda de no permetre de forma senzilla el xifrat de dades), el fet d’introduir tant innovadora filosofia sense voler canviar el model de negoci enfocat a la venta de continguts. Sóc molt conscient del moment en que es troba la industria audiovisual, i del pes econòmic que la recolza donada la seva importantíssima influencia en la societat, però com tantes vegades he discutit, si volem seguir avançant cal aconseguir desfer-nos del llastre que suposa arrossegar un model obsolet que xoca frontalment amb la realitat del món digital en que ens estem submergint. Reitero, la propietat intel·lectual no existeix, tant sols existeixen autors que creen obres (cosa que no vol dir que no se’ls hagi de compensar per fer-ho), però no podem seguir basant el model de remuneració dels interessos de les obres sobre una suposada propietat, que en la majoria de casos no sol compensar l’autor sinó el distribuïdor. És qüestió de temps, ho podem postergar més o menys, però tard o d’hora caldrà canviar aquest model de negoci, i sembla que de moment Apple no ha volgut moure fitxa en aquest aspecte, de manera que no ha fet més que obrir encara més la controvèrsia entre la propietat dels continguts. Ens podem preguntar : Si una cançó és meva, i està allotjada al meu iCloud, però jo cedeixo les meves credencials d’autentificació a tercers, que passa ? és il·legal ? o si un CD l’he comprat entre varies persones per compartir-lo, només tinc dret a escoltar-ne un %, o les tantes moltíssimes incongruències que es poden plantejar quant es parla sobre propietat intel·lectual, i que posen de manifest l’enorme absurditat amb que es justifica l’actual sistema.

En resum, un gran pas per la companyia, però amb les sempre inevitables restriccions que condicionen la posada en marxa d’aquests tipus de serveis per part de grans companyies (destacar la especial atenció que cal tenir darrerament en el futur servei de google Music i totes les seves dificultats de negociació). Bona feina doncs, però millorable.

Si més no, des d’aquí felicito de nou al senyor Jobs i la seva companyia, i espero – i de fet estic convençut –  que la industria seguirà aquesta tendència i podrem continuar caminant cap a l’edificació un futur digital millor, en benefici de tots.

Anuncis
Categories:Informàtica
  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

Enfilant el camí

Visualitzant el present per construir el futur

El Noguer

Visualitzant el present per construir el futur

Visualitzant el present per construir el futur

%d bloggers like this: