Pàgina d'inici > Enginyeria > La obsolescència programada : cal un documental per ser-ne conscient ?

La obsolescència programada : cal un documental per ser-ne conscient ?

Ja fa unes setmanes es va emetre per TV3 el documental “comprar, llençar, comprar”.

Aquest documental, que posteriorment també s’ha emès per televisió espanyola en la seva versió castellana, parla sobre l’obsolescència planificada (o programada), un fenomen característic del disseny de productes sorgit del sistema productiu capitalista, en la que els lobbys de determinats sectors empresarials acorden uns màxims per els cicles de vida dels productes que comercialitzen, per tal de poder crear un increment en la seva necessitat d’adquisició. És a dir, escurçar la vida útil dels productes per aconseguir més vendes.

La idea, per ella mateixa, és un evident símptoma de la insostenibilitat del sistema capitalista actual, i com aquest ha estat incapaç de crear el que suposadament hauria de ser un “mercat lliure” per tal de promoure la auto-regulació de la productivitat basada en la sana competència.

Jo vinc d’una família amb vocació d’enginyer. Des de petit, tant el meu pare com els meus 2 avis m’han ensenyat a construir i manipular des de la fusta i el ferro fins a complicats circuits electrònics (primer analògics i posteriorment digitals), per tal d’acabar convertint-me – com no podia ser menys – en enginyer informàtic. A casa meva sempre hem tingut un contacte immediat amb tot tipus d’eines i maquinària, i si alguna cosa se m’ha inculcat amb incansable persistència en la meva educació, és que les coses ben fetes no tenen fronteres. Ho volia deixar clar per tal de fer entendre que el meu punt de vista no és parcial, i que des de  petit conec molt bé aquesta veritat sobre la obsolescència programada, o com li solia dir el meu avi “basura d’un sol ús”.

Tot i que no tenia intenció de postejar sobre un tema com aquest (se’m encongeix realment el cor de vergonya quant hi penso), donat el resó que he vist en varis blogs sobre el documental emès, i arran també d’una petita discussió que vaig tenir l’altre dia amb un bon company, he pensat que és interessant intentar difondre per tots els canals possibles aquesta gran veritat que molts consumidors ignoren.

Així doncs, més enllà de la tristesa que m’aclapara al intentar buscar alguna explicació moral a aquesta atrocitat de la enginyeria moderna, des d’aquí m’agradaria felicitar a la realització del documental, i convidar a tothom que pugui i no n’hagi sentit parlar mai, a veure’l i informar-se sobre com la suposada societat del ben estar es riu de nosaltres a la nostra pròpia cara.

Altres URLs on podeu trobar el documental :

http://www.megaupload.com/?d=KGTOXG9Z (en català)

http://www.rtve.es/mediateca/videos/20110109/comprar-tirar-comprar/983391.shtml (en castellà)

Anuncis
Categories:Enginyeria
  1. Encara no hi ha cap comentari.
  1. No trackbacks yet.

Deixa un comentari

Enfilant el camí

Visualitzant el present per construir el futur

El Noguer

Visualitzant el present per construir el futur

Visualitzant el present per construir el futur

